sobota, 3 stycznia 2015

Zdrowa dieta oczyszczająca

   W ostatnich dniach w Internecie pojawiły się dziesiątki szybkich monodiet, diet "cud" oraz kuracji oczyszczających, które według autorów w 3 dni mają oczyścić organizm i zredukować wagę nawet do 5 kg w kilka dni... Pojawiają się diety jabłkowe, bananowe, oparte wyłącznie na kaszy jaglanej lub płatkach owsianych i takie, które zalecają picie wyłącznie soków czy koktajli... Są to diety bardzo wyczerpujące dla organizmu, monotonne, a ich stosowanie może zakończyć się niepożądanym efektem jo-jo oraz spowolnieniem metabolizmu. W wyniku głodówek i mono diet dochodzi w organizmie do niedoboru szeregu składników odżywczych, a co za tym idzie, wystąpieniem licznych zaburzeń zdrowotnych. W sytuacji niedoborowej organizm wykorzystuje zamiast tłuszczu białko ustrojowe, a to prosta droga do pojawienia się w niedalekiej przyszłości efektu jo-jo. Należy pamiętać, że podczas głodzenia się w organizmie powstają ciała ketonowe, co sprzyja zaburzeniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu i ucieczce wapnia. Radykalne posty powodują apatię, brak sił, zawroty głowy, trudności z koncentracją, wykluczenie z normalnego życia. Detoksykacja organizmu polega na usunięciu zanieczyszczeń lub szkodliwych produktów powstających w procesach biochemicznych w naszym organizmie, które, np. w wyniku zaburzeń nie zostały usunięte od razu. Warto obudzić swój organizm i oczyścić go z toksyn zebranych podczas zimy, ale zróbmy to mądrze i zdrowo! Chciałam podkreślić fakt, że taką dietę należy dobrać indywidualnie do stanu zdrowia, kondycji naszego organizmu oraz trybu życia. Najlepiej przed jej rozpoczęciem skonsultować się z lekarzem, a ewentualny jadłospis skonsultować z dietetykiem. Odpowiednio przygotowane diety oczyszczające mogą wspomóc nasze ciało w walce z toksynami. Jest to dobry początek przed przejściem do właściwej diety odchudzającej.  Zdrowa i zbilansowana dieta oczyszczająca , doda nam energii, usunie z organizmu toksyny i szkodliwe produkty przemiany materii oraz nadmiar wody, dzięki czemu znikną np. obrzęki i worki pod oczami. Wskazana jest ok. dwa razy do roku - na wiosnę i na jesieni. Moja propozycja kuracji oczyszczającej oparta jest na świeżych owocach, warzywach i produktach pełnoziarnistych. Korzystnie wpływa na nastrój, przywraca energię, równowagę kwasowo-zasadową i dodaje skórze blasku. W trakcie takiej diety, która powinna trwać około 10 dni zalecam wykluczenie wszystkich pokarmów pochodzenia zwierzęcego: mięsa, jaj, ryb, nabiału oraz kawy, czarnej herbaty, cukru, wszelkich sztucznych słodzików, kukurydzy, soi. Zalecam wypijanie 2 zdrowych koktajli dziennie (z dodatkiem ostropestu plamistego, siemienia lnianego, babki płesznik) oraz włączenie do diety zdrowych tłuszczy jak awokado, mleko kokosowe, oliwa z oliwek, orzechy i pestki. Przez pierwsze 3 dni jemy owoce, warzywa (także strączkowe) w różnych formach: sałatek, koktajli owocowo-warzywnych, zup, kremów z dodatkiem oliwy, oleju czy awokado. Od 4 dnia włączamy produkty pełnoziarniste: komosę ryżową, kaszę jaglaną, gryczaną nieprażoną a także makaron ryżowy i shiritake, a  także pestki, orzechy i nasiona. Po minimum 8 dniach powoli włączamy fermentowane produkty mleczne, ryby, jajka i chude mięso.


 Przykładowe 3 dni jadłospisu mojej  diety oczyszczającej:  

DZIEŃ 1
 Po przebudzeniu: 1 szklanka wody z sokiem z cytryny

  
Śniadanie:  
 Koktajl ze świeżego szpinaku, banana, babki płesznik i łyżeczki ostropestu.
Sałatka ze świeżych warzyw







  II śniadanie
 
 Sałatka z brokuła, kiełków i pomidora z sosem vinegret






  Obiad: 

 Curry z ciecierzycy, ze szpinakiem i mlekiem kokosowym  







Podwieczorek:

Wzmacniający koktajl pomarańczowy z siemieniem lnianym  







Kolacja:

Krem szparagowy z oliwą z oliwek







 DZIEŃ 2  
Po przebudzeniu: letni prysznic + 1 szklanka wody z sokiem z cytryny

  Śniadanie:
Koktajl ze świeżego ananasa, natki pietruszki, kiwi i babki płesznik
Sałatka ze świeżych warzyw i brokuła  







II śniadanie 
 Krem z marchewki i pieczonej papryki







  Obiad:
Kasza gryczana z warzywami  







Podwieczorek: 
Koktajl z mleka owsianego, truskawek i ostropestu  







Kolacja:
Zupa tajska z brokułem, cukinią i makaronem shiritake

DZIEŃ 3
  Po przebudzeniu: letni prysznic + 1 szklanka wody z sokiem z cytryny

 Śniadanie:
Koktajl ze świeżego szpinaku, ananasa, banana oraz łyżki mielonego ostropestu plamistego
Sałatka z mieszanki młodych sałat, kiełków brokuła, rzodkiewki i ogórka z sosem vinegret






 II śniadanie:
Koktajl z gruszki, jabłka, mandarynki z dodatkiem ostropestu plamistego i babki płesznik






Obiad:
Szafranowy makaron shiritake z warzywami orientalnymi i kurkumą  






Podwieczorek:
 

Jabłka prażone z owocami goji i  cynamonem






 Kolacja:
Zupa brokułowa z mlekiem koksowym i czarnym sezamem  








W ciągu dnia należy wypijać k. 2 litrów wody mineralnej oraz herbaty ziołowe (np. z mniszka lekarskiego, pokrzywy, mięty pieprzowej). Wskazane są gorące kąpiele, sauna, masaże, peelingi i lekka aktywność fizyczna. Powyższy jadłospis jest przykładowy. Każdą dietę trzeba dobrać indywidualnie pod swój stan zdrowia, preferencje żywieniowe i rodzaj aktywności.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza